Hoe ziet het Go-to-Market proces eruit bij verkoop?
In ons vakgebied van fusies en overnames gaat het altijd over het vinden van de juiste combinatie tussen technologie en mensen. Bij een verkooptraject onderzoeken we allereerst de mens achter de ondernemer en willen we begrijpen wat hem of haar drijft. Alleen dan kan er een succesvol pad naar een partnership of verkoop met een ander IT/Tech bedrijf worden uitgezet. Maar hoe ziet het Go-to-Market proces eruit?
Op zoek naar een DNA-match
Als we een verkooptraject beginnen dan gaan we meestal een project aan voor een periode van zo’n zes tot negen maanden, waarbij we niet alleen op zoek gaan naar kopers die een goede prijs bieden, maar ook naar kopers waar een perfecte DNA-match mee is. Vervolgens zijn er twee belangrijke fases te onderscheiden.
Fase 1: Voorbereidingsfase – Het selecteren van potentiële kopers
Om een koper te selecteren moet je de markt verkennen, maar is allereerst iets anders van belang; de onderneming wordt in kaart gebracht om een optimale waarde te bepalen. Vervolgens wordt een en ander geëtaleerd in een uitgebreid Informatie Memorandum.
Ons Go-to-Marketproces staat ook op video
Een teaser aan een lange lijst van gegadigden
Een subset van dit Informatie Memorandum wordt op anonieme basis, als teaser, in de markt rondgestuurd. Vele leaflets of ‘teasers’ worden toegezonden aan een lange lijst van potentiële gegadigden. Bij interesse wordt het complete Informatie Memorandum toegezonden. Op basis daarvan kunnen vragen gesteld worden en wordt er kennisgemaakt met het management. Vervolgens wordt de meest optimale partner bij onze opdrachtgever gekozen. Hoe we dit doen lees je onderstaand terug onder ‘toegevoegde waarde’.
Hoe ontwikkelt de ICT-sector zich? En hoe ziet de overnamemarkt voor technologiebedrijven eruit? Dat en meer lees je in de Sectormonitor die we in samenwerking met Brookz hebben uitgegeven.
Fase 2: De transactie finaliseren met de koper
Alles moet kloppen, voordat we de transactie finaliseren. Dat betekent dat we van uit onze kennis en expertise ook meekijken naar het boekenonderzoek en juridische zaken en meedenken rondom strategie, marketing en sales. Omdat alle NexyZ-partners zelf verantwoordelijk zijn geweest bij IT/Tech bedrijven voor vergelijkbare uitdagingen zijn we in staat om de koper te vinden die past bij jouw doelen.
Toegevoegde waarde
Heel belangrijk bij het Go-to-Market proces is om competitie te creëren. Hoe meer partijen immers, hoe beter de biedingen. Daarom spreken we bij elk verkoopproject een breed publiek aan. Het kunnen financiële kopers zijn, maar ook strategische kopers. Financiële kopers kopen een bedrijf meestal om erop door te bouwen, het sterker te maken en vervolgens weer te verkopen. Strategische kopers denken meer vanuit synergie, dus het versterken van een bestaande propositie of het verbreden van hun aanbod in de markt.
Zeer actueel is de uitdaging voor IT/Tech bedrijven om goede ICT experts te vinden, waardoor we veel acquisities zien die te maken hebben met het versterken van eigen afdelingen. Er wordt gekocht om bijvoorbeeld een development team te versterken.
Welk type koper zou in jouw IT/Tech bedrijf interesse hebben?
Graag stellen we samen met jou een longlist op van geschikte kandidaten.
Omgekeerd kan natuurlijk ook; je wilt zelf wellicht op onze longlist komen te staan?
Neem contact op